Velkommen til vores cruise side.

Vores første cruise d. 17-04-09 med Explorer of the Seas.

Fra New York til det østlige Caribien.

San Juan, Puerto Rico - Charlotte Amalie, St. Thomas - Samana, Den Dominikanske Republik - Labadee, Haiti

• Første stop var San Juan, Puerto Rico - hvor Lizzi tog på en byrundtur og jeg tog ud på Bacardi for at se, hvordan man laver rom, efter en rundtur på fabrikken var der smagsprøver og det var ikke små glas vi fik.

• Andet stop var Charlotte Amalie, St. Thomas - som jo engang har været dansk, flere steder var der danske gadenavne ;-), vi tog også en tur op på bjerget, hvor der ligger den berømte Banana Daiquiri Bar, hvor vi fik en Banana Daiquiri den er lavet på en masse knust is, bananer og en slags banan likør, når man drikker den skal man passe på ikke at gøre det for hurtigt ellers får man freeze brain. Mens vi sippede til drinken nød den storslåede udsigt om øen. Desværre brændte hele komplekset få mdr. efter vi var der.

• Tredje stop var Samana, Den Dominikanske Republik - Hvor vi først var ovre på Samana "Bacardi øen", den jeg har brugt som baggrund, den hedder sådan fordi Bacardi  flere gange har brugt den i deres reklamer, derefter tog vi en tur ind til fastlandet for at kikke på byen, men der var for meget armod så vi købte et par pose dominikansk kaffe (helt fantastisk kaffe) og så var det retur til skibet.

• Fjerde og sidst stop var Labadee, Haiti - RCCL egen strand med et utal af forskellige attraktioner - Dragons Breat Zipline -  Dragons Tail Alpine Roller Coaster - vandscootere - forhindringsbaner ude i vandet og et marked med de lokales håndarbejder.

• Da vi jo rejste med Albatros Travel var vi en flok som spiste sammen og var på en del udflugter sammen.

Andet Cruise d. 25-04-10 med Freedom of the Seas.

Fra Port Canaveral, Florida til det østlige Caribien.

CocoCay, Bahamas - Charlotte Amalie, St. Thomas - Philipsburg, St. Maarten

• Første stop skulle have været CococayBahamas, men da vi nærmede os øen var der et kæmpe uvejr henover øen og derfor besluttede kaptajnen, at han ville sejle videre og finde noget godt vejr til os.

• Andet stop som så blev det første var et sted vi havde været før nemlig Charlotte Amalie, St. Thomas - nu kendte vi jo lidt til øen og byen så vi slentrede rundt i byen, hvor vi fandt et hyggelig sted at spise.

• Tredje og sidste stop på denne tur var Philipsburg St. Maarten - som er en pudsig ø, den er delt mellem en hollandsk del og en fransk del som hedder St. Martin, på den hollandske del er spændingen på strømmen 120V som er normalt i denne del af verden, hvorimod på den franske del bruger man 220 V for lige at være lidt modsat, det giver lidt problemer, hvis man vil låne strøm fra hinanden.

Tredje cruise d. 02-05-10 med Freedom of the Seas.

Fra Port Canaveral Florida til det vestlige Caribien.

Labadee, Haiti - Falmouth, Jamaica - George Town, Grand Cayman - Cozumel, Mexico

• Første stop på denne tur var Labadee, Haiti - hvor vi jo har været før, men det er stadig et fantastisk sted.

• Da vi jo kom til Haiti kort efter det store jordskælv, var Freedom of the Seas fyldt til randen med katastrofehjælp, RCCL tilbød, at sejle katastrofehjælp frem til Haiti uden beregning. Så mens vi lå på stranden og dasede var der vild aktivitet, med at få al hjælpen losset fra borde og over på lastvogne. På en af billederne kan I se 2 lastbiler holde ved siden af Freedom, lastbilerne er af alm. størrelse så det skibet der er vildt stort.

• Andet stop var Falmouth, Jamaica - hvor vi egentlig bare ville gå en tur i byen og kikke på livet og forretninger, men kort efter vi var kommet i land blev vi stoppet af en kæmpe stor jamaicaner. Han var 2m høj, 1,5 m bred over skulderne og havde hænder som sneskovle, han spurgte os hvad vi skulle lave mens vi var i Falmouth. Vi sagde, at vi bare ville gå en tur i byen og se os omkring. Han havde nu en bedre ide, var det ikke bedre, at se den nordlige del af Jamaica og lære noget om landet - folket og deres skikke?. Han ville give os en VIP tur for kun 100 $. Lizzi var ikke helt tryk ved situationen, men til sidst fik han os overtalt til at køre med ham, bl. a. fordi han virkede lige så rar som han var stor og fordi han havde en skilt om halsen, hvorpå man kunne se, at han havde tilladelse til turistkørsel givet af Jamaicas turistråd og sidst men ikke mindst fordi der stod en politimand lige ved siden af, som ikke så ud til at han ville fraråde os turen. Jeg sagde, at vi dog først var nødt til at køre forbi en ATM for at hæve de 100$. Turen var fantastisk, vi lærte rigtig meget om øen og hvordan både de rige og de fattige lever og bor samt vi mødte 2 forhutlede gutter ved vejkanten, som viste os et utal af forskellige blade som man på Jamaica bruge som smagsforstærkere i deres madlavning. Alt i alt en fantastisk lærerig tur på Jamaica, men Lizzi tror ikke hun tør tage turen en anden gang, fordi da vi kom tilbage til skibet og faldt i snak med et amerikansk par som kunne fortælle, at nogle af deres bekendt engang var kørt med en mand som også ville vise dem Jamaica, men han kørte dem bare op i bjergene, for at presse flere penge ud af dem for at kører dem tilbage til skibet. Men sådan var vores tur jo slet ikke, men Lizzi tror, at næste gang er vi nok ikke lige så heldige.

• Tredje stop var George Town, Grand Cayman - en helt fantastisk ø som er fuldstændig flad, så hvis vandstanden bare hæver sig en 1 meter vil der ikke længere være nogen ø. Først kørte vi op til nord spidsen af øen og sprang i en lille turist båd og sejlede et stykke ud på havet, hvor der var en sandbanke som gjorde, at vandstanden ikke var mere en ca. 1,5 meter. På vej derud kunne vi se, at der kom andre både fra andre steder af øen for at opleve det samme som os. Dette er vores pt. største oplevelse med vilde dyr, da vi kom til sandbanken kunne vi se, at det ikke kun var både der kom fra nær og fjern, men også et utal af pilerokker eller stingray som de rettelig hedder, og de kom i alle størrelser. Sandbanken vi var kommet til kaldes også Stingray City, med i båden have vi en spand med stumper af blæksprutter som vi kunne håndfodre pilerokkerne med, man tager et stykke blæksprutte og holder i en lukket hånd så kun lige et lille stykke af blæksprutten titter ud og så kommer pilerokken roligt forbi og suger stykket ud af hånden på dig, første gang Lizzi gjorde det, kom hun til at stritte med tommelfingeren, hvorved pilerokken sugede hendes finger ind i munden, men da de ikke har nogen tænder skete der ikke noget ;-) som man kan se på billederne "sejlede" de majestætisk rundt iblandt os, uden de ramte os med deres finner. En helt fantastisk oplevelse som jeg gerne vil prøve igen, hvis vi engang kommer til Grand Cayman igen. Efter denne fantastiske tur sejlede vi tilbage og kørte ind til en flot strand, hvor der var arrangeret et lille beach party for os, så vi samtidig kunne få lidt middagsmad og dase på stranden inden vi skulle retur til skibet.

• Fjerde og sidste stop var Cozumel, Mexico - her skulle vi svømme med delfiner og så er der nok noget der ville mene, at dette måtte da være vores største oplevelse med vilde dyr, men disse delfiner var ikke vilde, men holdt i fangenskab, selvom de derved ikke så ud til at lide nogen overlast af den grund, men de var alligevel trænede til at lave tricks for og med os. I samme område var der også et indelukke med 2 søkøer som vi kunne komme ned til. Selvfølgelig var det en oplevelse at svømme med delfiner og søkøer, men det er slet ikke på højde med vilde pilerokker. Efter turen med delfinerne kunne vi købe en CD med film og billeder af os sammen med dyrene så det gjorde vi selvfølgelig. Klokken var efterhånden blevet spisetid, så vi bestilte et par originale mexicansk Margarita samt lidt forskelligt mexicansk nachos og Mexicansk burger, kort efter fik en de største Margaritas vi har set, der kom to glas så store at de kunne bruges som badekar for dværge, men de slukkede tørsten på en dag, hvor det var omkring 40 °C, kort efter kom vores mad som smagte dejligt, siden hen har vi ofte lavet nachos hjemme på Weberen der er alle tiders forret.

• Hvis du vil prøve dem så finder du opskriften under Lizzi's opskrifter under Webermad www.bullington.dk

• Derefter var det tilbage til skibet og turen hjem kunne begynde med en hel dag til havs som også er fantastisk, hvis du aldrig har prøvet det før, så skulle du bare engang give dig selv chancen for at cruise, det er fantastisk vanedannende og afslappende.

Fjerde Cruise d. 29-04-11 med Vision of the Seas.

Fra Southampton England til København.

Amsterdam, Holland

• Dette cruise var egentlig bare et hurtigt cruise for lige at lade batterierne op efter en stresset periode for os begge. Vi fløj først til Gatwick i England og lejede en bil og kørte til Southampton i Sydengland, der er altså skideskæg at drøne rundt i den gale side af vejen særlig om natten ;-). Nå vi nåede frem til et dejligt hotel og fik en god nats søvn.

• Dagen efter spiste vi en dejlig morgen buffet og kørte derefter lidt rundt i byen, omkring middagstid kørte vi hen og afleverede bilen og bestilte et taxi ned til skibet.

• Skibet vi skulle sejle med var endnu et af RCCL's skibe nemlig Vision of the Seas også et dejligt skib, alle de skibe vi har sejlet med indtil nu ligner meget hinanden der er kun forskel på hvor meget det har trukket dem.

• Det eneste holdt vi skulle gøre var Amsterdam i Holland og vi ankom den første maj som både er en national helligdag som i DK, men også Dronning Beatrix kroningsdag, så alt var orange og her mener jeg ikke, at det var sort - nej alt hvad der kunne males eller pakkes ind i papir eller balloner var orange og alle havde mindst en beklædningsgenstand på som var orange, til gengæld var der sort af mennesker, her mener jeg ikke, at de var sorte som sådan, der var bare mange af dem ;-).

• Da vi skulle ligge 2 dage i Amsterdam valgte vi at blive på skibet denne første dag og vente med oplevelses turen rundt i kanalerne til dagen efter, hvor tilstandene var blevet lidt mere normale.

• Vores tjener på denne tur var en tro kopi af Joe Pesci og han kunne også snakke som ham og hans kollega var også alle tider fyr, et rigtigt hyggeligt par.

Femte Cruise d. 20-08-11 med Liberty of the Seas.

Fra Barcelona, Spanien rundt i Middelhavet.

Provence, Frankrig - Villefranche, Frankrig - Livorno, Italien - Civitavecchia, Italien - Napoli, Italien

• Inden vi tog på cruise havde vi lige 3 dage til at dase og se Barcelona, personlig syntes jeg at Ramblaen er noget opreklamerer l***, der er bare en bred passage med 2 kørebane og en masse mennesker og ellers ikke andet. Men der masser af andre spændende ting at se, vi havde købt et 3 dages kort til busser og undergrundsbanen så vi fik gået og kørt en del og fik set en masse ting.

• Da vi ankom til hotellet kunne de ikke se, at vi skulle have en reservation hos dem, heldigvis var det Nyhavn der havde booket for os, heldigvis havde beviserne med på det, så vi sagde at vi ville efterlade vores bagage hos dem og gå ud i byen og få lidt aftensmad, så kunne de jo finde et værelse til os imens. I mellemtiden havde de ringet til deres agent og det var her fejlen lå, agenten havde ikke givet reservationen videre og derfor måtte vi tage os til takke med Penthouse lejligheden med egen balkon til 2 sider øverst oppe og det tog vi os til takke med ;-).

• Om lørdagen var det tid til at komme ned til skibet, denne gang var det Liberty of the Seas som skulle sejle os rundt i det nordøstlige middelhav. Lige fra vi gik ombord på skibet og på hele turen var det dræbende varmt med temperaturer på op til 45 °C som vi så på et termometer i Rom

• Første stop på denne tur var Provence, Frankrig - hvor vi hoppede på en turistbus og kørte først til en lille hyggelig by ved kysten som hedder Sanary Sur Meer efter en gå tur rundt i byen var det op i bussen igen og videre til en lille bjergby som hedder Le Castelle, der var det specielle ved byen, at den lå tæt op af bjergsiden og der var kun en adgangsvej ind i byen, derfor havde det været let for byen i romertiden, at forsvarer sig mod røvere og andet pak.

• Andet stop var Villefrance, Frankrig - en utrolig malerisk havneby som vi sejlede indtil, for at tage en bus som ville fragte os til Monaco, her gik vi på et stykke af vejen som også bruges når der køres Formel 1 Grand Prix og vi var en tur oppe og se slottet hvor Prins Albert og hans familie bor, derefter var vi på Monte Carlo Casino for at spille det sidste af vores penge op, det ser storprangende ud ude fra, men indenfor er det som at komme til en spillehal i Vorupør i Vestjylland, 3 rouletborde med slidt klæde og ca. 20 spillemaskiner, sikken en skuffelse, så da vi jo ikke er de store gamblere bruge vi hver 5 euro og så gik vi ud i varmen igen for at finde en flaske kold vand, jeg tror aldrig Lizzi og jeg har drukket så meget vand som vi gjorde på dette cruise, nå vi fandt et sted i nærheden af Monte Carlo Casino, hvor vi kunne købe lidt vand til kun 12 euro for en ½ liter, så tror jeg også at den var betalt med pant, herlighedsværdi og det hele. Efter 3 - 4 timer i Monaco var det tiden, at smutte op i bussen og vende næsen hjemad mod skibet.

• Tredje stop var Livorno, Italien - hvor vi kunne komme til Pisa for at se det skæve tårn, personligt har jeg aldrig forstået, hvorfor det skulle være så interessant, at komme til Pisa for at se den største gang byggesjusk der til dato er lavet, hvis tårnet var blevet bygget i dag, ville der være ramaskrig fra begge de politiske fløje og befolkningen og  krav om, at det skulle rives ned. Heldigvis var Lizzi af samme mening så vi gik en tur i Livorno som også er en hyggelig og spændende by.

• Fjerde stop var Civitavecchia, Italien - hvor vi tog toget ind til Rom nærmere bestemt til stationen som hedder San Pietro som også er der station som Vatikanet bruger når Paven skal på tur. Derfra gik vi over til Vatikanet for at se Peterskirken, men køen for at komme derind var mindst ½ km. lang så vi besluttede os for først at tage en tur rundt i byen og så vente med kirken til sidst. Heldigvis kunne vi kører i en åben vogn rundt i byen, for også i dag var det kvælende varmt, på turen rundt så vi et termometer som viste 45 °C så der var brug for væske. Efter turen var det kun Lizzi der kunne komme ind i Peterskirken fordi mine ærmer på t shirten ikke var lange nok, så jeg måtte blive udenfor i skyggen, mens Lizzi var derinde blev jeg brugt som amatør fotograf for mange forskellige mennesker, som så deres snit til at få et billede af hele familien med Peterskirken i baggrunden.

• Femte og sidste stop var Napoli, Italien - her skulle vi på tur til bl.a. Pompei, men først var vi på besøg hos en bjergbonde som havde et utal af forskellige dyr og afgrøder, her fik vi først et par smagsprøver af deres mozzarella oste, hjemmelavede pølse, oliven, oliven olie og friskbagt brød samt deres egen vin, derefter gik vi en tur op og ned af skråningen for at se farmen og endelig kunne vi købe diverse produkter i deres lille butik, vi købte en stor flaske ekstra - ekstra virgin oliven olie, det har jeg for øvrigt aldrig forstået, hvorfor det hedder "ekstra - ekstra jomfru olie" jeg ved jo god hvad en jomfru er, men hvad er er en jomfru - jomfru??? efter dette besøg var det videre til Sorento endnu en lille hyggelig italiensk by, hvor vi gik en tur op af deres gå gade og fik os en kop kaffe og et par Italiensk Cannolies inden vi skulle retur til bussen og videre til Pompei. Pompei er utrolig, at tænke sig at vi kan gå rundt i gaderne som de gjorde for flere tusinde år siden, byen blev jo begravet i aske og lava i år 79. Dem der boede i Pompei opfandt iflg. vores guide det vi i dag kender som beton og flere steder kunne vi se, hvordan de dengang byggede huse, de rigeste havde huse i flere etager, men endnu var det sådan, at kun grund etagen var af sten og beton og de øvrige var at træ, det kunne vi også se når vi kikkede på resterne af husene, der hvor trapperne førte op til første sal endte den ved overgangen til første sal, da etagerne fra første sal og opefter jo var bygget af træ, som jo var brændt væk pga. asken fra vulkanen. Alle gaderne var lavet sådan at de også virkede som kloak så alle skrånede nedad mod bunden af byen. Pompei skulle også være en af de første byer med indlagt vand fra et reservoir højest oppe. Vi så deres teater, samlingssteder og deres horehuse, hvor der på væggen var tegnet forskellige stillinger for at kunden kunne vise, hvad han ønske sig af besøget. Vi så også flere steder borde ud til vejen med huller i, både med marmor plader på og uden, guiden fortalte, at dem uden marmor var datidens McDonald's og de andre var som Restaurant Nimb dog begge som take-away ;-)

Sjette cruise d. 12-08-12 med Navigator of the Seas.

Fra Civitavecchia (Rom) Italien gik til det østlige Middelhav.

Messina, Italien - Kusadasi, Tyrkiet - Piraeus, Grækenland - Chania, Kreta

Turen gik først til et lille hyggeligt hotel lidt uden for Civitavecchia hvor vi havde en overnatning, næste formiddag var det så ned til skibet. Navigator er i Freedom klassen, en dejlig overskuelig størrelse.

Første stop på dette cruise var Messina på Sicilien hvor vi skulle op på vulkanen Etna, men på vej der hen sejlede vi forbi en anden aktiv vulkan Stromboli et utroligt flot syn i morgen disen.

Turen op til Etna var fantastisk vi kunne på lang afstand se hvordan der kom et lille røgfane op fra vulkanen, flere steder på vejen var der rester af vulkanskaske på vejen, når man samler det op er det utroligt flot og hårdt som glas. At gå rundt på en vulkan som stadig er aktiv er uroligt og man skal hele tiden være klar til at smutte i en fart hvis hun pludselig ombestemmer sig for at nu skal det være.

Efter at have set Etna gik turen til en smuk lille by Taormina

Næste stop var Kusadasi, Tyrkiet - det var næsten som at være hjemme, alle stod og ville sælge os varer som var billigere end hos Bilka og alle kendte et familie medlem der boede i Danmark eller også have de selv boet i Danmark. Vi var på udkik efter et par ægte tæpper til Lizzi's cabriolet og de skulle helst være ens når de nu skulle ligge ved siden af hinanden ved fører- og passager sædet. Vi fandt 2 flotte stykker som vi købte billigt og tog med hjem.

De 2 næste stop orkede vi ikke at gå fra borde, så vi blev på skiber og slappede bare af ved baren og pølen ;-)

Der var selvfølgelig mange Italienere på skibet og de er lige så højt råbene som Spaniolerne, jeg ved ikke rigtigt hvad der er galt med de sydeuropæer, det lider vist alle af nedsat hørelse siden de råber så højt.

Syvende cruise d. 27-04-13  med Oasis of the Seas.

Fra Fort Lauderdale, Florida gik til det vestlige Caribien.

Labadee, Haiti - Falmouth, Jamaica - Cozumel, Mexico

Vi ankom som sædvanlig til Fort Lauderdale et par dage før for lige at komme lidt ned i gear inden cruiset og vende os til varmen.

I Fort Lauderdale tog vi en tur ud til Sawgrass Recreation Park i Everglades. Et sted vor man tager dyr ind som folk ikke længere magter og som ikke længere kan klarer sig selv i naturen, samtidig laver de turer ud i Everglades i Airboats, et helt utroligt sted med mange, hvor det er dejligt at se at der er mennesker der tager ansvar for andre folks fejltagelser når de ikke længere magter at passer deres "kæledyr" samt vi havde en utrolig tur ud i Everglades hvor vi så alligatorer i deres naturlige element.

Senere var vi på en tur med Watertaxi rundt i kanalerne i Fort Lauderdale, man kan købe et dagskort og så hoppe af og på ved en af de mange stoppesteder der er på ruten, når man sejler fra stoppested til stoppested fortælle kaptajnen om de mange rigmandsvillaer man sejler forbi, man kunne få det indtryk, at de 2 vi sejlede med på en af turene var de karakterer som filmen " Grumpy Old Men" var bygget over, for stort set lige meget hvilket hus vi sejlede forbi lyste det ud af dem, at de kun havde afsky til overes for de personer der boede der.

Endelig blev det lørdag og vi skulle ned til den største cruiseliner der til dato er bygget og det er KÆMPE stort.

Første stop er RCCL's private strand Labadee på Haiti, der har vi jo været før så der er ikke så meget nyt at skrive om den.

Andet stop var Falmouth på Jamica som var et lidt usselt sted, det bar lidt præg af, at Oasis er så stort et skib at der ikke er mange havne i Caribien, der kan tage imod så stort et skib.

Sidste stop på denne tur var Cozumel - Mexico, Her havde vi jo før og svømmet med delfiner så vi tog en tur rundt i byen istedet.

Ottende Cruise d. 04-05-13 med Oasis of the Seas.

Fra Fort Lauderdale, Florida gik til det østlige Caribien.

Nassau, Bahamas - Charlotte Amalie, St. Thomas - Philipsburg, St. Maarten

Første stop på denne tur var Nassau Bahamas, hvor vi kom til at lægge som den yderste af 5 skibe og som en amerikaner sagde da hun så de andre skibe, det ser ud som om Oasis har fået 4 børn fordi de var så meget mindre at det lignede en ande mor med sine ællinger.

På Bahamas skulle vi en tur på stranden som lå i forbindelse med det kæmpe Atlantis Paradise Resort som sådan noget jo hedder nu til dags, det var det vi i gamle dage kaldte et hotel kompleks med tilhørende pools ;-)

Guiden som skulle vise os til det stykke strand vi måtte ligge på, der var IKKE frit valg, viste os først hen til et stykke hvor vi måtte være, men pludselig blev han ringet op at der måtte vi ikke ligge fordi der pga. voind og vejr var meget understrøm denne dag, derfor skulle vi videre til en anden lagune, her var nu også dejligt med mange fisk og en flot brænding som slog ind over en lang stensætning for at beskytte lagunen.

Efter en nogle timer på stranden var det retur til skibet.

Næste stop var Charlotte Amalie på St. Thomas hvor vi havde bestilt en sejltur hvor vi skulle svømme med havskildpadder.

Hvad vi ikke viste var, at det var et piratskib vi skulle ud med og hvor en af besætningsmedlemmerne som efter sigende skulle være påmønstret fornyelig og derfor havde "glemt" at fylde brændstof på båden, derfor var vi nødt til at sætte sejl, for at komme frem til det sted, hvor vi skulle svømme med havskildpadder.

Det var en fantastisk oplevelse at se de rimeligt store dyr græsse på havbunden og så komme op efter luft ind imellem.

Selv sejlturen var også en oplevelse i sig selv, det hjalp nok også lidt, at vi fik lidt væske indenbords fordi som kaptajnen sagde, at vi måtte da være tørstige med alt det saltvand vi havde slugt mens vi snorklede.

Sidst stop var Philipsburg, St. Maarten her gik vi en tur rundt i byen for bl.a. at lede efter et Philip Stein ur til LIzzi, på båden havde jeg været til et seminar om ure og der findes jo et væld at dyre og flotte ure bl.a. Hublot og så bl.a. Philip Stein som har det specielle, at det skulle kunne hjælpe på div. helbreds problemer.

Hos DI fandt vi desværre ingen ure til LIzzi, men jeg så i en montre et Hublot ur og ekspedienten fortalte, at det var fra den kollektion som var blevet omtale på seminaret og at dette ur var nr. 39 ud af 94 og kostede kun $ 64.000, men at de sikkert kunne give mig et par tusind dollars rabat, da hun jo kunne se i deres system, at vi var gode DI kunder, jeg spurgte om jeg måtte prøve det og det fik jeg lov til, men hun så ikke glad ud mens jeg havde det i min varetægt, tænk hvis jeg havde tabt det, men det gjorde jeg heldigvis ikke selvom det nu nok skulle kunne holde til det ;-)

Efter dette stop var det retur og til dasedag på skibet inde vi nåede Fort Lauderdale igen og det var tid at vende hjem til Danmark igen.

Da vi kom i luft havnen fik vi at vide at vores fly var blevet forsinket i Frankfurt og ville derfor først ankomme 2,5 time forsinket og afgangen derfor ville blive ca. 3 - 3,5 time forsinket, og det var ikke godt fordi vi jo havde et fly vi skulle nå i Frankfurt og der var kun 1,5 time imellem de 2, vi blev dog forsikret, at det havde selskabet styr på og de havde booket nye fly til os hos Lufthansa.

Da vi endelig var kommet i luften ca. 4 timer forsinket så det skidt ud for os og da vi samtidigt havde modvind gik det lidt trøvt med at komme til Frankfurt og da vi endelig landede var vores fly afgået til København, men Lufthansa kunne hjælpe os til en ny afgang om tirsdagen, men det kunne vi jo ikke bruge til noget her en søndag formiddag vi skulle jo hjem og på job, Vi blev så først sat stand by på et fly, men alle kom så der var ikke plads til os, så var det tilbage til skranken og forhandle om en ny forbindelse og endelig fandt de en løsning til os, vi skulle til Berlin med Lufthansa og så videre til København med Air Berlin på de 2 sidste pladser i flyet.

Vel ankommet til Berlin var vi sultne som løver og vi havde 4 timer inden flyet til København skulle afgå kl. 2200 så vi fandt op i cafeteriaet hvor der var udsigt over lufthavnen og fik lidt at spise og drikke.

Ved 2130 var det tiden at komme med flyet, Lizzi var svært bange for at vores bagage ikke var kommet med de mange kaotiske skift vi havde været ud for så jeg gik og spejdede ud mod flyene for at se om jeg kunne få øje på vores bagage jeg så den dog ikke ;-(

På denne afgang var også en del danskere som havde været på weekend tur og bl.a. været i operaen, det spurgte til hvor vi havde været fordi vi var sommerligt klædt og meget brune og det fik hele historien også med vores kaotiske flyve tur hjem og nu var ved at være godt møre efter vi havde været under vejs siden lørdag morgen kl. 0630 og de havde heldigvis medlidenhed med os.

Nå vi kom frem til gaten og jeg skannede mit kort og lampen lyste grønt så var det Lizzi's tur, men hendes lyste rødt PANIK, vi måtte træde til side, det vil sige at jeg måtte gerne gå ombord fordi mit var jo i orden, men som jeg sagde, jeg rejser ingen steder uden min kone.

Problemet her var at Lufthansa havde indvilget i at betale for den ene billet, men ikke den anden, så blev Lizzi sur og heldigvis taler nu jo tysk som kun en tysker kan og hun gjort personalet ved gaten det klart, at hun skulle med og Lufthansa skulle betale.

Personalet lavede et par opringninger mens flyet blev holdt tilbage og endelig fik vi grønt lys for, at Lizzi kunne komme med og vi spurtede ud i til maskinen, hvor vi blev modtaget med klapsalver fra danskerne som godt kunne se, at vi var meget glade for at komme med.

Kl. var nu blevet ca. 0130 natten til  mandag da vi endelig havde fået vores kufferter som var med og vi strøg igennem tolden, der var ikke et øje og nu skyndte vi os ned på perronen for at nå det sidste tog til Odense som gik kl. ca. 0200 og vi var i Odense kl. 0410 og så var det hjem i seng efter 46 timers rejse hjem.

Hvis alt havde forløbet sig som planlagt havde vi været i København søndag kl. ca. 1700, men nu blev det lige 12 timer senere .

Niende Cruise d. 03-05-14 med Jewel of the Seas.

Fra San Juan, Puerto Rico gik til

Phillipsburg, St. Maarten - Basseterre, St. Kitts - St. John's, Antigua - Castries, St. Lucia - Bridgetown, Barbados.

Første stop var i Phillipsburg på St. Maarten, hvor vi slentrede en tur rundt i byen og var inde i flere butikker. Ved landgangen ligger der en stor parfume og sprut forretning, som vi ved har gode priser på sprut, men først var vi lige forbi en stor forretning med MAC produkter for at se om de havde nogle øjenskygge farver Lizzi ikke har og det havde de, så vi købte 5 nye farver.

Vi blev enige om at bruge nogle timer på at ligge på en af de dejlige stande der er ved Phillipsburg med kridhvidt sand.

Efter nogle skønne timer gik vi forbi parfume og sprut butikken ved landgangen for evt. at handle, et par måneder inden rejsen havde jeg været til Whisky og Rom festival sammen med et par gode venner og der havde jeg bl.a. smagt en Ron Zacapa XO som var en rom jeg virkelig gerne ville have med hjem, hvis jeg kunne finde den til rimelige priser.

Jeg havde set den i en forretning i Odense til 1089,00 kr. men i denne butik skulle de kun have $ 99 = 529,65 Dkr. for den. De kunne ikke sælge den billigere, men jeg kunne få en gratis 1 l. flaske rom med, en rom de havde smagsprøver på og som var på tilbud, en blandingsrom med forskellig smage samt en rygsæk til at bære det hjem i. Vi valgt en flaske med rom med ananas smag, det var nu ikke en flaske vi ville bruge vægt på i kufferten, men vi kunne jo altid forære den være til en af personalet på båden sidst dag på turen.

Andet stop var Basseterre på St. Kitts et sted vi aldrig havde været før.

Først gik vi en tur rundt i byen, bl.a. fordi vi fra skibet havde set et kirketårn et lille stykke oppe i byen og det ville vi prøve at finde. Vi fandt det også men desværre var kirken aflåst så vi gik tilbage mod centrum igen.

Ved centrum mødte vi en indfødt kvinde som hed Beulah Mills og som har www.tourskittsandnevis.com hun tilbød os en rundtur på øen på ca. 3,5 timer for kun $10 pr. næse og hun havde ca. en minibus fuld allerede så vi bed på og vi gik i samlet flok til den minibus som hun havde beskrevet som helt ny, men den havde vist nogle år på bagen men hun gav os en fantastisk tur rundt på øen. Vi kom bl.a. forbi Palm Court Gardens, hvor vi fik en rundvisning og fik fortalt at området ejes af en rigmand som gav hele overskuddet til et eller anden som jeg ikke kan huske nu ;-).

Beulah fortalte om øen historie og hvordan livet var i dag, alt i alt en rigtig god tur.

Tredje stop var St. John's, Antigua endnu et sted vi aldrig havde være før.

Her skulle vi ud og svømme med vilde Stingrays og det var endnu en fantastisk oplevelse, da vi skulle opdeles i grupper til minibusserne som skulle køre os over på den anden side af øen for at komme til bådene blev vi indlemmet i en amerikansk gruppe på 9 personer som sagde til guiden af de var elleve fordi vi hørte til dem, Lizzi vil jo gerne sidde forrest når vi kører så hun fik at vide at hun bare kunne sidde sig på forsædet så hun gik om til fordøren, men på Antigua kører de som på mange af de andre Caribiske øer i venstre side så Lizzi gik om og var på vej ind på førersædet og det gav anledning til megen grin blandt vores nye "venner" som var utrolig hyggelige at snakke med.

At svømme med vilde Stingrays er altså bare en fantastisk oplevelse som man ikke når undgå hvis man får chancen.

Efter turen var der gratis rom punch som smagte utroligt godt , her mødte vi Scubba som var utrolig venlig og snaksaglig og hvis vi nogen sinde havde til hensigt at købe et hus på Antigua skulle vi bare tage kontakt til ham så ville han hjælpe os til at finde det rette hus til den rigtige pris.

Fjerde stop var Castries, St. Lucia.

Som er en helt utrolig flot ø, den er så flot og frodig at det er svært at beskrive, hvis vi nogen sinde skulle bosætte os et andet sted end i Danmark så skal det være på St. Lucia.

Her var vi på en helt fantastik tur  med en katamaran for at se om vi kunne se nogle hvaler og delfiner.

Efter at havde sejlet lidt rundt fik vi selskab af flere delfiner og kaptajnen fortalte at der var 4 forskellige delfin arter rundt om båden og vi fik virkelig noget for pengene, desværre så vi ingen hvaler denne gang.

Sidste stop var Bridgetown, Barbados.

Her tog vi en tur rundt på øen med en af de lokale tur busser, som regel er det meget billigere end de ture vi kan købe på skibene.

Vi fik en flot tur rundt på Barbados og fik virkelig fortalt en masse om historie og set en masse spændende steder og de $ 20 vi gav for turen.

Så var det eller en slapper på båden så vi kunne gøre klar til næste uge på båden ;-)

Tiende Cruise d. 10-05-14 med Jewel of the Seas.

Fra San Juan, Puerto Rico gik til

Charlotte Amalie, St. Thomas - Basseterre, St. Kitts - Oranjestad, Aruba - Willemstad, Curacao

Første stop på dette cruise var en af de gamle kendinge Charlotte Amalie, St. Thomas

Her skulle vi selvfølgelig forbi DI. fordi jeg jo skyldte Lizzi for et par jule og fødselsdagsgaver så hun fik så hele den bonus jeg lige havde fået fra Vattenfall den forsvandt på et armbånd.

Vi skulle have være på tur her, men den blev aflyst på grund af for få tilmeldinger ;-(

Andet stop var Basseterre, St. Kitts

Her var det meningen, at vi ville have være op i Palm Court Gardens, men det regnede hele dagen så vi blev på skibet og drak rom i stedet, på første tur havde Lizzi drukket sjove drinks med paraplyer og jeg havde holdt mig til Pyrat XO rom og Lizzi havde bemærket, at jeg altid havde meget tilbage når hendes var drukket, så hun ville gerne smage den Pyrat XO og hun kunne s** godt lide, så hun begyndte også at drikke ren Pyrat XO med 2 isterninger, man vil jo ikke fortynde den for meget ;-)

Tredje stop var Oranjestad, Aruba

Her tog vi igen en af de lokale ture i en stor bus uden vinduer og hvor døre lukkes ved hjælp af stykke træ der sidder på tværs ;-) Jeg tror ikke mange af de køretøjer havde klaret et syn i Danmark, men her gik det fint.

Endnu en utrolig lærerig tur rundt på øen hvor vi igen fik megen historie og anderledes landskaber, men her var meget mere goldt end på St. Lucia.

Om aftenen skulle vi på et solnedgangscruise med en katamaran, da vi var samlet i forhallen gik vi ned til bådene og fordi vi var så mange skulle vi fordeles i 2 både, men da vi skulle være de sidste i første båd, gik jeg trods guidens protester over i båd nr. 2, det skulle senere vise sig at være en dårlig beslutning.

Da alle var ombord og den første båd allerede var sejlet gjorde vi klar til at lægge fra land, men besætningen havde deres hyr bare med at komme fra kaj og det at komme ud af marinaen, viste sig at være endnu sværere.

Kaptajnen snakkede heftigt i sin mobiltelefon og der kom en båd ud for at se om han kunne hjælpe os, imens kunne vi se den anden katamaran forsvinde i det fjerne, det viste sig at der var problemer med hydraulikken til roret og derfor kunne kaptajnen ikke styre båden, men hvis man så på storsejlet på båden kunne det nu også være lige meget, fordi  det var revet i stykker så vi ville aldrig havde kunnet sejle for sejl alligevel.

Imens kaptajnen kæmpede med båden og hans mobiltelefon, fik vi hældt en del drinks indenbords vi skulle jo have noget for vores penge ;-) Enden på det hele blev, at vi efter ca. 1 times "sejlads" blev hentet af en båd som surrede sig til vores og som derefter sejlede os ind til kajen igen, en rigtig ØV tur, som på sin vis var min egen skyld, da jeg jo bare kunne havde være gået ned i den første båd som guiden ville have.

Nå, vi fik heldigvis vores penge retur for denne tur og vi kunne nu gøre os klar til aftensmaden, vi skulle denne dag spise på en af specialrestauranterne Portofino, og det blev en middag vi sent vil glemme ;-)

Fjerde og sidste stop var Willemstad, Curacao.

Det lignede en regulær skraldespand som intet krydstogtsselskab kan være bekendt at sejle sine gæster hen til, udsynet fra skibet til hav siden, var et flydende olieboreskib fra Maersk Drilling og mod land kunne man se flere skorstene med sort røg og op til 5 flammetårne som man kun ser ved raffinaderier.

Her havde vi bestilt en tur til stranden, fordi der i brochuren skulle være så utroligt kønt og et frodigt dyreliv i havet.

Vi skulle først sejle med en båd hen til stranden og turen var fantastisk som altid, fordi vi sejlede mod vinden og bølgerne så turen derhen var lidt af en oplevelse, men frem det kom vi.

Stranden så på afstand godt nok ud og hed Cabana beach

Hvis man kikker på google maps ser det også fint ud, men hvis man kikker på mine undervandsbilleder som jeg nåede at tage i de 5 - 10 minutter jeg nåede at være i vandet, viser tydeligt at vandet er fyldt med sortslam af ubestemmelig herkomst, men senere fik jeg et hint om hvad det kunne være, samt et utal af tomme Heiniken flasker og plastikbægre.

Det endte med, at vi nøjes med at ligge i solen indtil vi blev hentet af båden, på vej ud af bådebroen fik jeg en hint om hvad det var der kunne give det sorte slam på bunden, lige under broen var en kloakudløb, så her var vist en årsag til bundens beskaffenhed.

Hjemturen var helt anderledes rolig fordi vi nu havde vinden og bølgerne i ryggen.

Selvom det sidste stop var lidt af en skuffelse så havde begge ture været helt fantastiske, skibet er helt utroligt hyggeligt og alle medarbejderne havde være utroligt smilende og venlige, øerne havde være en oplevelse på alle måder og vi mødte kun utroligt søde og venlige mennesker, og sidst men ikke mindst var vi sammen med så mange rare og venlige medpassagerer, flere som ville have vores Facebook oplysninger, men her måtte vi skuffe dem, men de kunne få vores mail adresse og flere fik det og vi skriver allerede sammen med flere par fra skibet bl.a. Irene og George som vi hurtigt fandt sammen med, et utroligt hyggeligt par fra Surrey nær den amerikanske grænse i British Columbia Canada.

Ellevte Cruise d. 05-05-15 med Quantum of the Seas

Transatlantisk fra Cape Liberty, New York til

Ponta Delgada, Azorerne - Cartagena, Spanien - Palma de Mallorca, Spanien - Barcelona, Spanien.

Tolvte Cruise d. 18-04-16 med Serenade of the Seas

Fra Fort Lauderdal, Florida går til

Oranjestad, Aruba - Kralendrijk, Bonaire - St. George, Grenada - Bridgetown, Barbados - Castries, St. Lucia - St. Johns, Antigua

Følgende Krydstogt ser vi frem til i 2020

Trettende Cruise d. 19-05-2020 med Freedom of the Seas

Fra San Juan, Puerto Rico til

Oranjestad, Aruba - Willemstad, Curacao - Kralendijk, Bonaire - Phillipsburg, St. Maarten

Fjortende Cruise d. 26-04-2020 med Freedom of the Seas

Phillipsburg, St. Maarten - Basseterre, St Kitts - St. Johns, Antigua - Castries, St. Lucia - Bridgetown, Barbados